Prima ZOOM: Prokleté vody bermudského trojúhelníku

Prokleté vody bermudského trojúhelníku rozvíří Prima ZOOM

Bermudský trojúhelník je plný bezejmenných vraků lodí a letadel, je to jedno z nejnebezpečnějších míst na světě. Tým výzkumníků má k dispozici mapu vraků a letadel, jejíž vytvoření trvalo 30 let a zachycuje polohu zatím neidentifikovaných podmořských vraků i dalších podezřelých anomálií. V napínavém seriálu Bermudský trojúhelník: Prokleté vody budeme sledovat, jak se v každé epizodě pokusí identifikovat jeden ze záhadných vraků prostřednictvím nejmodernějších technologií. A přitom prozkoumá důkazy svědčící o dávných legendách i různé vědecky podložené teorie. Podaří se jim odhalit, co nebo kdo řádí v nitru bermudského trojúhelníku? Jsou to zabijácké tulácké vlny, obrovské bubliny unikajícího methanu, zhoubné víry nebo mrtvé zóny, ve kterých přestávají fungovat veškeré přístroje? O tom už se musíte přesvědčit sami. Protože když jde o bermudský trojúhelník, člověk si nikdy nemůže být předem jistý, co tam na něho čeká. To vše na Prima ZOOM.

Fascinující záhady na Prima ZOOM:

Od 17. 8. 20.00 Bermudský trojúhelník: Prokleté vody

Bermudský trojúhelník: Prokleté vody (6 dílů, premiéry neděle 20.00, reprízy středy v 9.15)

17. 8. Velký objev

Bermudský trojúhelník je plný bezejmenných vraků lodí a letadel, je to jedno z nejnebezpečnějších míst na světě. Rozkládá se na 1300 km² mezi Floridou, Bermudami a Portorikem a vyvolává fascinaci i strach. Některé vraky leží v hloubce až osm kilometrů. Ohledně bermudského trojúhelníku existuje mnoho teorií, jsou zde zrádné vlny, elektronická mlha, víry a methan, některé incidenty jsou připisovány i aktivitě mimozemšťanů. Záhady sahají až do dob Kryštofa Kolumba. Elitní tým vyšetřovatelů, skládající se z historika Davida, pilota Jasona, vyšetřovatele Wayna a potápěče Micka, má k dispozici mapu vraků, která vznikala 30 let. Týmu se dosud podařilo identifikovat více než 50 vraků. Mike už roky mluví s místními rybáři, kteří polohy vraků částečně znají. Dnes se tým potopí ke dvěma vrakům. Let 19, kdy pětice námořních bombardérů vystartovala 5. prosince 1945 na rutinní cvičný noční let. Poslední zaznamenané hlášení se týkalo nefunkčních kompasů a letouny následně beze stopy zmizely. Na pomoc byl vyslán dvoumotorový hydroplán Mariner, ale ten také zmizel. Celkově šlo o 27 letců, jejichž osud není dodnes znám. Mariner hledá Mike už desítky let. Tentokrát ukazuje sonar nějaký vrak a potápěči nacházejí motor a vrtuli. Při dalším ponoru na jiném místě nacházejí vrak letadla, křídlo. Na břehu se tým radí a vyhodnocuje důkazy. Let 19 se odmlčel poté, co vysílal do noci zmatené zprávy. Někteří další piloti se v bermudském trojúhelníku setkali s jakýmsi atmosférickým vírem, který je dostal na místo příletu mnohem rychleji, než předpokládali. Anomálie připomínala tunel, kompasy nefungovaly. Ředitel námořního muzea má důkazy, že osudnou noc mělo problémy více letadel. U všech se jednalo o navigační anomálie. Potápěči jdou na další ponor, tentokrát používají speciální moderní technologii fotogrammetrie. Tato technologie dokáže vytvořit 3D model nalezeného objektu. Letecký odborník si myslí, že nalezený motor patří americké stíhačce Corsair. Tato stíhačka používala stejný motor jako Mariner. Tým se znovu potápí ke křídlu, které nalezl během druhého ponoru nedaleko mysu Canaveral. Potápěči zjišťují, že jde o nějaké moderní letadlo, je zde možná souvislost s lety do vesmíru. Tým studuje záznam a bývalý astronaut Bruce si myslí, že jde o křídlo havarovaného raketoplánu Challenger, který se zřítil v lednu 1986. Tým předává informace přímo agentuře NASA. Jde o významný objev, protože poslední větší kus raketoplánu byl nalezen před dvaceti lety.

24. 8. Mořské závrty

Tentokrát tým mořských nadšenců a potápěčů prahne po odhalení zmizení španělské flotily před tři sta lety. Nedaleko bermudského trojúhelníků zřejmě našla svůj hrob na dně oceánu. Chlapi se chtějí dostat do temných vod, kde jsou díry ve dně oceánu. Tyto díry platí za extrémně nebezpečné. Zaměří se na jistou modrou díru nedaleko trojúhelníku. Námořníci se totiž prý kdysi u závrtů zastavovali a nabírali si vodu, prý totiž byla sladká. Je možné, že to mají na svědomí sladkovodní řeky z pevniny. Když do modré díry ponoří podmořského robota, v určité hloubce přestane reagovat a vypojí se. Stejně tak dopadla technika i dřívějších posádek, zřejmě jde o nějaký jev. Místní svědčí o tom, že se jim například v blízkosti díry začal točit kompas. Během prvního ponoru potápěči uvidí kamenné kvádry, ty musel rozhodně vytesat člověk. Odkud ale jsou? Jde o zátěžové kameny starých lodí? Existují i podobné díry na souši. Experti tvrdí, že je lidé využívali jako místo pro obětiny a spojovali je s božstvem. Našli dokonce na Bahamách ostatky kostí. To otevírá další řadu otázek. Na podruhé se v modré díře podaří robota spustit až na dno. Jde o obrovskou jeskyni a vše nasvědčuje tomu, že jde o celou soustavu jeskyní. Když se ale robot opět posune kupředu, aby se rozhlédl, opět přestane fungovat. Potápěči mezitím objevují další vytesané kvádry na jiném místě. Pak se ale musí opět vynořit, objevili další kusy, ale nic moc nového zatím nezjistili. Pak dají všichni hlavy dohromady. Podívají se na záběry z modré díry a také na fotky kvádrů. Přijde se na to, že jde o lidskou stopu, ale nejde o nic ze staré doby španělské flotily. Kvádry se odlouply lidským přičiněním, jde zřejmě o pískovcové útvary. Jedno je ale jisté, jedná se o zajímavý region, který zasluhuje důkladně prozkoumat a bude ještě nějaký čas trvat, než člověk uspokojivě probádá celou oblast podle svých představ.

31. 8. Vražedné vlny

V roce 1918 se v bermudském trojúhelníku potopila největší loď USS Cyclops. Tým průzkumníků se rozhodne vrak vystopovat a potopit se k němu. Není to jen tak, je dost hluboko. Týmu se to nakonec podaří, ale v hloubce více než sto metrů přestane fungovat některé vybavení. Tým tak nestihne vrak dostatečně prohledat a musí zpět, jinak je může tlak nebezpečně ochromit. Ale USS Cyclops to být nemusí, ještě by to mohla být jiná loď, která v regionu zmizela taky při bouři. Takže teď se bude spíše řešit, o jaký vrak lodě to vlastně jde. USS Cyclops byla příliš naložená. Mohla do ní udeřit gigantická vlna, zřejmě pak loď pohřbila v bermudském trojúhelníku. Ovšem druhá loď, Generál Whitney, zmizela v podobném místě a také to může být ona, navíc také se stala obětí obří vlny. Další takto potopenou lodí je USS Peconic. Tu tým nafotí, aby pak mohl porovnat snímky s novým vrakem. Potopila ho totiž obří vlna, a pokud se to stalo i u posledního vraku, bude možné to porovnat. Obří vlny jsou jev, který potvrzují vědci už odedávna. Bývá to tak, že se objeví několikanásobně větší vlna mezi ostatními. Dokáže pak potopit i jinak poměrně vyvážená tělesa. Tým tedy znovu musí na místo – tentokrát pořídit zásadní obrázky, alespoň ale už ví, na co se soustředit a na co si dát pozor. Moře ale opět nestojí na jejich straně, proudy byly příliš silné. Každá minuta, kterou musí strávit na cestě, stojí mnoho. Není tedy času nazbyt. Potápěči se musí ihned zaměřit na specifické části. Ty by mohly napovědět, o jakou loď vlastně jde. S USS Cyclops šlo tehdy pod hladinu přes tři sta námořníků. Jsou na světě odborníci, kteří loď znají opravdu důkladně. Vrak, který teď tým našli, to ale není. Jsou zklamaní, ale odborníci mluví jasně. Muselo jít spíše o parník, nejspíš Generál Whitney, všechno na to poukazuje. Je to jiný nález, ale je to důležitý nález. Jde o více než sto let starou záhadu, kterou se teď podařilo rozluštit.

7. 9. Mimozemská propast

Dva stratotankery zmizely přímo v srdci bermudského trojúhelníku v šedesátých letech. Dodnes nikdo neví, co se s nimi mohlo stát. Tým potápěčů tomu chce přijít na kloub a pokusit se najít jejich trosky v moři. Přibližnou polohu mají. Tak hluboko se ale musí ponořit za pomoci speciální plynové směsi, jinak to nejde. Dostanou se na dno a pak začínají zkoumat vrak letadla, ovšem v šeru u dna se potápěči jeden druhému ztratí a chvíli o sobě nevědí. Vrak tam tedy leží, ale bezpečnost je na prvním místě, a proto se to potápěčům napoprvé nepovedlo. Jimmy se totiž ztratil a plaval na druhou stranu. Pak už zbylo jen pár minut na to, aby prozkoumali obrovský vrak letadla se čtyřmi motory. Najdou také otevřená dvířka nad kokpitem. Ta ale musel otevřít člověk, sama se nikdy neotevřou. To je vzácná a zajímavá stopa. Ale brzy dojde náplň pro dýchání a je třeba začít proces vynořování. Pak rozjedou pořádné pátrání. Kam tedy tankery letěly? Na nedalekou leteckou základnu, bylo to obyčejné letecké cvičení. Na základně prý ten den došlo k pozorování UFO, došlo tam k podivným událostem, které tým prošetří, a ve hře je tak i UFO. Sama vláda přiznala, že je to poměrně častý jev, který narušuje národní bezpečnost. Ovšem tohle je příliš fantasmagorické, jsou i lepší scénáře. Například ten, že v roce 1960 se na stejném místě zřítil i starší model tohoto letadla. Tím by se leccos vysvětlovalo, může jít o jiné letadlo. Musí se ponořit znovu a zaměřit se na motory a další technické detaily vraku. Zjistí, že letadlo je rozříznuté na poloviny, ocas stroje úplně chybí. Tým pátrá v písku kolem, jestli na ocas dodatečně nenarazí, ale nic tam není. Potápěči se tedy musí vrátit k vraku, a ještě hledat další detaily. Začíná to být jasné. Letadlo mělo hodně oken a motory měly kdysi vrtule. Takže novější modely to být nemohly. Vrak se shoduje s letadlem, které se zřítilo v roce 1960. To ale není všechno. Poté, co tým najde vrak, ozve se mu syn přeživšího pádu tohoto letadla. Nechce mluvit na kameru, ale dovolil mluvit svému synovi. Ten tedy vysvětlí, že za pád letadla mohlo kruté nepříznivé počasí. To on si otevřel okénko, které bylo ve vodě otevřené. To je velmi silný příběh, který si nemůžete nechat ujít.

14. 9. Smrt z hlubin

Tým pátrá po SS Hewitt, další z lodí, které pohltil bermudský trojúhelník. Přibližné souřadnice ukazují na místo, kam se vydají a pátrají z lodi. Najdou vrak obrovské lodi. Sešlou k zemi dva potápěče v ponorce. Brzy dorazí až k vraku a musí dál, aby se nezamotali. Ponorka má na dně problémy, protéká voda, ale jde o vodu sladkou, tedy oběhovou. Pro jistotu je ale třeba se vynořit, aby nedošlo k dalším problémům. Alarm, který se spustil, navíc příliš klidu nedodá. Jedna věc je tedy jasná, ponorku bude potřeba opravit a na pevnině dát opět hlavy dohromady. Podle svědků a dobových článků mohla loď Hewitt explodovat, protože vezla množství explozivních látek. Ve hře je také únik methanu ze dna oceánu. Prý k tomu dochází, vytvoří se tak bublina a do té se loď propadne. I tohle je relevantní možnost, bude potřeba to vše prozkoumat. Mohlo jít o jednu z obřích. Geologové potvrzují, že k těmto jevům rozhodně dochází. Ložiska jsou různě velká a nedá se to vyloučit. Ze všeho nejdříve je ale třeba zmapovat, co mají vlastně na dně hledat, jak taková loď vůbec vypadala. Najdou tedy historika, který jim ukáže podobný typ lodě, podle kterého by se měli pod vodou následně orientovat. Vrak na dně ale není tak velký, jako byla loď Hewitt, tým se však domnívá, že se mohla rozlomit a trosky mohly dopadnou i kilometry daleko. Brzy najdou pomocí techniky i další místo, kde by se mohla nacházet část lodi. Je to vrak, ale není to Hewitt, má totiž více palebných děl, celkem tři, ty ale Hewitt nikdy neměla. Tým musí znovu ke dnu. Je třeba detailně vrak prozkoumat. Dostanou se na záď lodi a tentokrát chtějí vyplout nad loď, aby se rozhlédli. Najdou kotvu, dostali se také k přídi, je to menší loď. Není to Hewitt, to už je jisté. Jestli ji potopil methan, všechny stopy jsou už dávno pryč. Jde o devadesát metrů dlouhý parník. V archivech jsou samozřejmě i další lodě, které už se nikdy nenašly. Jde o parník St. Theresa, ta v době prohibice převážela i alkohol a další zásoby. Tým tak má další zářez v podobě nově ztotožněného vraku. Svatá Tereza je v archivech jako nadobro zmizelá, podařilo se ji tedy najít, a její příběh tak uzavřít.

21. 9. Špioni v hlubinách

Tým stíhaček Banshee v 50. letech mířil na svou leteckou základnu. Byl krásný den, nad mořem se ale zvedla mlha a ze čtyřčlenné letky z mlhy vyletěla jen tři letadla. Kanadský pilot se vypařil a už ho ani jeho letadlo nikdo nikdy neviděl. Barnettova mapa neznámých vraků v okolí bermudského trojúhelníku ukazuje místo, kde by snad mohlo letadlo najít svůj podmořský hrob. Tým se tam rozhodne slepě vyjet a zkusit letadlo najít. Opět pomůže ponorka, ale viditelnost je velmi špatná. Pak si všimnou rovných formací, to není přírodní úkaz. Jsou to trosky letadla. Brzy je jasné, že jde o vojenské letadlo. Kokpit je v pořádku, sedadlo na svém místě. To znamená, že pilot se z letadla nedostal, měl svůj špatný osudový den. Co ho mohlo poslat do vody? Klidně lokální bouře, které se tady tvoří nad mořem a způsobily pád už několika desítek letadel. Zvednou se z moře bez varování a vypadají z dálky jako stěna s blesky. Mlha tedy mohla v roce 1958 skrývat právě takovou bouři. Pozemní tým proto jede zkoumat takovou bouři, aby se podívali, jak rychle vznikne, jak vypadá a jak rychle zesílí. Vítr pak může zrychlit až na sílu hurikánu, to rozhodně není legrace, když do toho vletí letadlo. V padesátých letech navíc člověk neměl takové technické vymoženosti, aby dokázal bouři čelit a obrátit do bezpečnějších prostor. Experti mezitím prohlížejí fotky nalezeného vraku letadla. S jistotou jde o letoun Banshee. Není to ale ten kanadský. Jde o jinou záhadu. Šlo totiž o průzkumný letoun, měl speciální okénka, ve kterých měl letoun kamery. Přesně takový letoun teď tým nalezl. Je třeba ale přijít na to, o který přesně příběh jde. Tým míří znovu pod vodu a bude hledat detaily, které pomohou příběh rozklíčovat. Najdou ocas letadla s písmeny PL. Patřilo tedy státu Florida. Ovšem tam nikdo neví, že by jim jakékoli letadlo tohoto typu někdy chybělo. To je zajímavé, buď jsou na špatné stopě, nebo jde o tajnou informaci. Musí tedy nastoupit detektivní práce, na jejímž konci je Peter Mongilardi. Pilot, který snímkoval tajné projekty, létal do hurikánu a studoval je. Právě Mongilardi se svým letadlem spadl, ovšem zachránil se. Bylo to totiž takhle. Přistál na letadlové lodi, selhala mu brzda a zůstal vyset z lodi na bok nad mořem. Dostal se ven po křídle, letadlo pak spadlo, a to také vedlo tým k dedukci, že pilot nepřežil. Mongilardi našel smrt v roce 1965 nad Vietnamem. Kontaktují jeho syna, který jim celý příběh poví a doloží i dokumenty. Záhada je tedy rozluštěna.

Zdroj: TV Prima

Hudební divadlo Karlín
Reklama
Deichmann
Reklama
Reklama
Arkham
Reklama