Březen ve jménu knih: Mění TikTok to, co čteme?

Březen označovaný měsícem knih, je skvělou příležitostí podívat se na to, jak se mění český trh a čtenářské návyky. Právě knižní trh se u nás dynamicky mění. Přestože dle dat uveřejněných ve Zprávě o českém knižním trhu v roce 2023 prodeje tištěných knih mírně klesly o 9 %, čtenáři rozhodně nezmizeli – jen mění způsob, jak knihy konzumují. E-knihy a audioknihy zažily nárůst o 27 % a jejich obrat dosáhl 130 milionů korun. Stejně jako se mění čtenářské návyky, mění se i způsoby nakupování. “Češi stále kupují knihy – mladí i staří. Mění se však způsob nákupu, kdy se přesouvají od kamenných knihkupectví k e-shopům, podobně jako u jiného zboží,” říká Lukáš Benda, manažer knihkupectví Daniela.

Češi a jejich čtenářské zvyklosti

Podle Atlasu Čechů ve spolupráci s Behavio nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku knihu přibližně 2 miliony Čechů, tedy kolem 28 % populace. Tito pravidelní čtenáři jsou často lidé s vyšším vzděláním a stabilním příjmem, kteří investují do knih nejen pro sebe, ale i pro své děti. Čtení se tak stále vnímá jako kulturní hodnota, která se předává mezi generacemi.

Jak se nakupují knihy?

Online prodej knih je dnes samozřejmostí a Češi ho využívají naplno. „Nejvíce objednávek míří do Prahy, Brna, Hradce Králové, Kladna a Ostravy,“ uvádí Lukáš Benda, manažer knihkupectví Daniela z Benešova, které sleduje rostoucí trend online nakupování. Čtenáři oceňují pohodlí, široký výběr i možnost získat nejnovější tituly ihned po vydání. Mění se však nejen způsob nakupování, ale i samotné čtenářské preference. Milovníci napětí oceňují thrillery a detektivky od autorů, jako jsou Jo Nesbø, Michaela Klevisová, Lars Kepler nebo Robert Bryndza. V kategorii fantasy a sci-fi dominují například knihy Andrzeje Sapkowského či Františka Kotlety. Češi ale nezanevřeli ani na klasiku a popularitě se stále těší Orwellovo 1984, Čapkovo R.U.R. a další nadčasová díla.

„Mezi top žánry můžeme řadit mimo jiné true crime, knižní rozhovory a mangu. Ale roste i obliba například žánru young-adult, a to i podle našich zkušeností. Největším trendem v této věkové kategorii je četba literatury v angličtině. Za zmínku stojí také rostoucí zájem o příběhy s queer tematikou,“ potvrzuje Benda. Aby se knihy dostaly k ještě více čtenářům, knihkupectví Daniela rozšířilo svou nabídku i na marketplace Allegro.cz.

Mnoho zákazníků vybírá knihy podle ceny, dostupnosti nebo konkrétních zájmů, které kamenná knihkupectví nemusí vždy uspokojit. Zapojením do marketplace, jako je Allegro.cz, mohou knihkupectví lépe reagovat na poptávku, oslovit nové skupiny zákazníků a zajistit, že jejich nabídka bude snadno dostupná i v oblastech, kde nejsou kamenné prodejny s širokým výběrem titulů. „Tipy objednávek se liší podle platformy – na našem e-shopu zákazníci často nakupují knižní novinky a objednávky s více tituly, zatímco na Allegro.cz se častěji objevují nákupy knih napříč žánry a také neknižní produkty z naší nabídky, například deskové hry nebo papírenské zboží,“ vysvětluje Benda.

Jak sociální sítě ovlivňují knižní trh?

Jedním z nejvýznamnějších trendů posledních let je fenomén BookTok – komunita čtenářů na sociální síti TikTok, která zásadně mění způsob, jak se knihy prodávají. Knihy, které se staly virálními díky doporučením influencerů, často zaznamenávají prudký nárůst prodejů. Tento trend je viditelný zejména u young adult literatury, queer příběhů a temnější fantasy. Díky propojení čtenářů z celého světa se do popředí dostávají nejen anglicky psané knihy, ale i překlady a lokální tituly, které by jinak mohly zůstaly na okraji zájmu.

Zdroj: knihkupectví Daniela

Hudební divadlo Karlín
Reklama
Deichmann
Reklama
Reklama
Arkham
Reklama