Šumavská detektivka v audiotéce

Na český Klondajk za historií i zločinem

S motivy skutečné události pracuje nový detektivní audioseriál Zločin na českém Klondajku. Posluchačům přibližuje Šumavu na konci 19. století, kdy na ní po vichřici a následné kůrovcové kalamitě propukla zlatá horečka. Šumavské hvozdy plné lidí, pro které tuny dřeva představovaly příležitost pro zbohatnutí, jsou kulisou pro vyšetřování vraždy mladé ženy. Novinka z dílny Audioteky vyniká mimořádnými výkony Jiřího Vyorálka a Karin Bílíkové, kteří ztvárnili nejen ústřední dvojici, ale také všechny další postavy. Titul vychází v superprodukčním zpracování, v němž zvukové kulisy dotvářejí dramatickou atmosféru jihočeských hor v nehostinné době

Objasnit případ zemřelé ženy přijíždí na Šumavu Ignác Kaněra, zkušený vachmajstr, který má těsně před důchodem. Parťákem se mu stává mladý místní a poněkud užvaněný četník Husička. Kraj, který poznal bídu a nedávno i bohatství, se Kaněrovi dostává pod kůži, přestože ho v něm čeká spousta otázek. Třeba kdo vlastně byla ona zavražděná?

Jedna událost, dvě perspektivy

Vachmajstr Kaněra v podání Jiřího Vyorálka je první postavou, jejíž optikou je příběh vyprávěn. Druhou perspektivu doplňuje Tereza, šumavská rodačka, kterou skvěle ztvárnila Karin Bílíková. Právě herecké výkony obou aktérů jsou jedním z pilířů audioseriálu Zločin na českém Klondajku.

„V superprodukčním zpracování obvykle platí, že co role, to jiný interpret. Zvažovali jsme to i v tomto případě. Nakonec jsme se ale rozhodli, že vyprávění dvou odlišných postav o stejné události lépe vynikne v komorním obsazení. Jiří Vyorálek a Karin Bílíková se tak museli vypořádat s desítkami dalších větších i menších rolí, které v titulu zastali,“ upřesňuje za Audioteku šéfproducent Michal Sieczkowski.

„Velmi důležité pro nás bylo přiblížit posluchačům prostředí, ve kterém se děj odehrává. Proto jsme hodně pracovali se zvukovými efekty a hudbou. O zvukový design i postprodukci se postaral David Šindelář – pro zkušeného střihače a zvukaře jde o debut v oblasti sound designu. Supervizorem mu byl vynikající a cenami ověnčený Bojan Bojič,“ podotýká Michal Sieczkowski.

Napětí i specifický humor

Autorem i režisérem titulu je Jan Hecht, držitel Českého lva za nejlepší krátký film (2023, Atestace). Zatímco s režií audio formátu již měl zkušenost, ze scénáristického hlediska se Zločin na českém Klondajku stal jeho prvotinou v oblasti audio tvorby. Sám je přitom velkým fanouškem rozhlasu a audio formátu obecně – seriál psal přímo pro Audioteku.

„Text nás zaujal jak nádhernou košatou češtinou, tak specifickým humorem i originálním způsobem vyprávění, které nechává vyniknout hlavní motiv a dramatické osudy klíčových postav,“ říká dramaturgyně Tereza Nováková. Novinku doporučuje posluchačům, kteří mají rádi dobové detektivky, Šumavu, Klostermannovy povídky a romány, ale také napětí a psychologicky propracované charaktery.

Právě teď v Audioteka Klubu

Detektivní audioseriál Zločin na českém Klondajku má osm dílů, každý trvá přibližně 40 minut. Premiérově vycházejí v Audioteka Klubu. Od 16. 12. bude kompletní seriál k dispozici také na www.audioteka.cz a v aplikaci Audioteka, kde je už nyní zdarma k poslechu první díl.

Tvůrčí tým audioseriálu Zločin na českém Klondajku

Scénář a režie: Jan Hecht

Dramaturgie: Tereza Nováková

Záznam, střih mluveného slova, zvukový design a postprodukce: David Šindelář

Zvuková supervize: Bojan Bojič

Produkce: Helena Starcová

Produkční spolupráce: Karolína Táborská Volfová, Lucie Laňková

Šéfproducent: Michal Sieczkowski

Interpreti: Jiří Vyorálek a Karin Bílíková

Zdroj: Audioteka

Hudební divadlo Karlín
Reklama
Deichmann
Reklama
Reklama
Arkham
Reklama