Cirkopolis zahájí série performativních instalací v Paláci Akropolis

Mezinárodní festival nového cirkusu má za sebou deset let plných
výjimečných divadelních představení, během kterých zavedl diváky na bytový
cirkus, oživil skleněné kobky na pražské náplavce a na několika scénách
představil desítky zahraničních i domácích produkcí. I do jedenáctého
ročníku vkročí něčím speciálním. Zahájí ho série performativních instalací For
As Long As We’re Here irského autora a inovativního žongléra Darragha
McLoughlina. Během performance budou dvě provazochodkyně a žonglér
provádět jeden cirkusový trik po dobu 3 až 4 hodin v různých koutech Paláce
Akropolis. Čas bude ale jejich nepřítelem. Festival také přinese světovou
premiéru, dále pro českého diváka tři dosud neznámé soubory z Belgie,
nabídne ale i českou stopu. Festival završí jevištní setkání cenami
ověnčených umělců Filipa Zahradnického a novozélandského herce a
komika Trygve Wakenshawa s autorským projektem Nothing, který vzniká
přímo pro Cirkopolis. Palác Akropolis, Ponec – divadle pro tanec, ARCHA+,
Kasárna Karlín a CIRQUEON LABu přivítá umělce i diváky od 11. do 17.
února.


Laureát cirkusunext Darragh McLoughlin je uměleckým šéfem skupiny
Squarehead Productions. Zároveň je otcem projektu For As Long As We’re
Here, který je vždy tvořen pro vybrané místo a jeho kontext. Série
performativních instalací tentokrát oživí prostory Paláce Akropolis. Jedna
provazochodkyně na pevném a druhá na prověšeném laně spolu s žonglérem
svedou boj s časem i se svým fyzickým fondem. Bez pauzy budou po dobu
3-4 hodin předvádět jeden cirkusový trik. Proměňovat se začne nejen
počáteční virtuozita představení, ale i samotní umělci, kteří tak odhalí svoji
křehkost a zranitelnost. „Zahajujeme netradičním uměleckým formátem, který
jsme divákům ve festivalové dramaturgii zatím nenabídli. Mým cílem je vytvořit
čas a prostor pro setkání. Diváci budou společně v prostorách Paláce
Akropolis možná až 4 hodiny, každý si může vybrat, jak tento čas využije – na
baru, v sále s performery, pozorováním reakcí různých lidí či poslechem
hudby, která performance doprovodí,“ přibližuje zahajovací představení
ředitelka Cirkopolisu Šárka Maršíková a dodává: „Darragh McLoughlin
výrazně ovlivňuje současnou mladou generaci evropských žonglérů. S
Darraghem se známe dlouhé roky a hledala jsem způsob, jak jeho precizní,
minimalistické a konceptuální myšlení o cirkusové tvorbě představit také
českému divákovi.“

Tuzemskou scénu budou reprezentovat tři projekty. Site specific výzkum
Šrámy/ la débattue česko-francouzské skupiny Cie Pieds Perchés
kombinuje prvky cirkusu, fyzického divadla a vizuálního umění. Zkoumáním
prostoru CIRQUEON LABu, který je bývalým vršovickým cukrovarem, hrou s
kameny a provazy se závěsná akrobatka Stéphanie NDuhirahe zabývá vlastní
rodinnou historií a zpochybňuje viditelné i neviditelné stopy, které na ní mohly
zanechat některé historické události. Ryze ženský soubor Cirkus TeTy si
pohrává v performance Ke zdi s magií okamžiku. Experimentují s hledáním
divákova správného úhlu pohledu, který je usazen zády ke scéně a za pomoci
zrcátek se snaží najít individualizovaný výsek jevištní reality. Na
zakončovacím experimentu ušitém na míru Paláce Akropolis se potká
oceňovaný žonglér Filip Zahradnický a herec a komik Trygve Wakenshaw v
Nového Zélandu. Ačkoliv jsou oba umělci dost odlišní, spojuje je nekončící
fantazie. Show Nothing bude plná rekvizit i hraček, se kterými se žongluje, a
zároveň věcí, které ani neexistují. Diváci tak naskočí na existenciální jízdu
plnou komedie, satiry, cirkusového i necirkusového umu.


Třikrát Belgie a jedna slovensko-berlínská premiéra
Belgická dvojice performerů Les Vélocimanes Associés navodí v ARCHA+
až surrealistickou atmosféru připomínající snímky Davida Lynche a obrazy
Reného Magritta. V překvapivém a podmanivém představení Der Lauf, které
diváky nenechá vydechnout, se žonglér s kýblem na hlavě naslepo vrhá do
série existenciálních pokusů, jež ho vedou neznámým směrem. V cestě mu
však stojí jeho dvojník. Naštěstí má diváky, kteří ho v jeho misi doprovázejí, a
tak nic nebrání hladkému průběhu věcí… Pokud nerozhodnou jinak.


Roman Škadra je slovenský cirkusový umělec žijící dlouhodobě v Berlíně. Ve
své práci si pohrává s motivem absurdity a intenzivního fyzického výkonu a
využívá různé techniky ke zkoumání vztahu mezi tělem a objektem. Ve
světové premiéře projektu Girevik manipuluje stylově oblečený muž s třiceti
železnými kettlebelly. Bojuje se svou neobratností a každým pohybem
přetváří své tělo do zcela nové podoby. Výsledkem jeho hry je křehká, nikdy
nekončící kompozice, která symbolizuje vypětí a kolaps. Škadra tak
zpochybňuje klasickou hypermaskulinní auru vytvořenou kolem kettlebellů a
místo fyzické námahy v ní hledá alternativní poetiku.

Strhující a nápaditou multimediální ukázku boje mezi lidstvem a technikou
svedou nizozemští Post uit Hessdalen. Performance Man Strikes Back je
bubenicko-žonglérským koncertem lidí a robotů pro lidi a roboty od šesti let,
ve kterém si žonglér pohrává s gumovými míčky a odráží je od pěti dřevěných
trojúhelníků. Jeho rytmus určuje hudebník Frederik Meulyzer hrou na bubny.
Dohromady komponují výtvarně-harmonickou a působivou síť linek, kterou
tvoří skákající míčky. Výsledná choreografie závisí na žonglérově přesnosti,
síle i na rychlosti reakcí bubeníka.


Tvorba vlámského kolektivu tří tanečních akrobatů Sinking Sideways se
vyznačuje výraznou choreografičností. V hypnotickém a vysoce precizním
akrobatickém představení Cécile se pohybují v pevně stanoveném systému
pohybů a zkoumají rozmanité možnosti jednoho jediného opakujícího se
vzorce – nekonečné smyčky. Tváří v tvář jeden druhému zdolávají v přesně
vytyčeném prostoru vlastní fyzickou mechaniku, vzájemnou provázanost a
usilují o soudržnost ve věčném proudu pohybů.


Vstupenky si mohou diváci koupit online v síti GoOut nebo na pokladnách
Paláce Akropolis a divadla Ponec.


Festival již jedenáctým rokem pořádá CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus
společně s Palácem Akropolis.


PROGRAM
♢ 11. 2. 2024 | 19:00 | Palác Akropolis
Squarehead Productions – For As Long As We’re Here
♢ 12. 2. 2024 | 20:00 | ARCHA+
Les Vélocimanes Associés – Der Lauf (BE)
♢ 13. 2. 2024 | 10:00 | ARCHA+
Les Vélocimanes Associés – Der Lauf (BE) I PRO ŠKOLY
♢ 13. 2. 2024 | 18:00 | ARCHA+
Les Vélocimanes Associés – Der Lauf (BE)
♢ 13. 2. 2024 | 20:00 | Divadlo Ponec
Roman Škadra – Girevik (SK) – PREMIÉRA
♢ 14. 2. 2024 | 18:00 | CIRQUEON LAB
Cie Pieds Perchés – Šrámy/ la débattue (CZ)
♢ 14. 2. 2024 | 20:00 | Kasárna Karlín
Cirkus TeTy – Ke zdi (CZ)
♢ 15. 2. 2024 | 18:00 | CIRQUEON LAB
Cie Pieds Perchés – Šrámy/ la débattue (CZ)
♢ 15. 2. 2024 | 18:00 | Palác Akropolis
Sinking Sideways – Cécile (BE)
♢ 15. 2. 2024 | 20:00 | Divadlo Ponec
Post uit Hessdalen – Man Strikes Back (BE)
♢ 16. 2. 2024 | 18:00 | Divadlo Ponec
Post uit Hessdalen – Man Strikes Back (BE)
♢ 16. 2. 2024 | 20:00 | Palác Akropolis
Sinking Sideways – Cécile (BE)
♢ 17. 2. 2024 | 20:00 | Palác Akropolis
Zahradnický, Wakenshaw – Nothing (CZ/NZ)

Festival Cirkopolis podporuje Hlavní město Praha a Ministerstvo kultury ČR.
Hlavní město Praha podporuje Cirkopolis v rámci víceletých grantů v roce
2024 částkou 800 000 Kč a Palác Akropolis v rámci víceletých grantů částkou
8 000 000 Kč

Hudební divadlo Karlín
Reklama
Deichmann
Reklama
Reklama
Arkham
Reklama