Palác Akropolis uvede přehlídku světově uznávaného divadla pro mládež.

Už v pondělí 11. prosince odstartuje v Paláci Akropolis třídenní přehlídka cenami ověnčeného mezinárodního Divadla Nie. Jedno z nejzajímavějších a kritiky nejuznávanějších mezinárodních divadel dneška, které se věnuje převážně tvorbě pro mládež a dospělé, uvede tři úspěšná představení: Muzeum vzpomínekKonec všeho, navždy a Přicházíme zdaleka. Autorský soubor v nich čerpá ze skutečných příběhů, skrze které nahlíží drsnou podobu současného světa.

Palác Akropolis uvede přehlídku tvorby světově uznávaného Divadla NIE. Inscenace otevřou citlivá témata jako sebevražda, kindertransport a uprchlictví

Mezinárodní divadelní soubor Divadla NIE ve svých inscenací kombinuje fyzické divadlo, směs jazyků, živou hudbu, storytelling a propojuje umělce z Česka, Norska, Velké Británie a dalších zemí. A právě česká stopa hraje v souboru významnou roli. Jeho zakladatelé Iva a Kjell Mobergovi – z Čech a Norska – spolu studovali na pražské DAMU. Soubor založili v roce 2001 a během své existence vytvořili řadu inscenací, které odehráli na více než 1000 místech světa. Z prestižní světové přehlídky v Edinburghu si odnesli cenu Herald Angel Award, v roce 2011 jim byla v Malmø udělena cena ASSITEJ za vynikající umělecký počin, která se uděluje pouze jednou za tři roky a je bezesporu nejprestižnějším oceněním za tvorbu pro mladé lidi. 

Ačkoliv se soubor vrací s jednotlivými inscenacemi do Čech, přehlídka jeho tvorby se zde uskuteční vůbec poprvé. „Přehlídka NIE v Paláci Akropolis je začátek našeho nového působení na české scéně. Na příští rok chystáme pro české diváky vedle repríz již zaběhlých inscenací i jednu novou, která bude mít premiéru v Paláci Akropolis na podzim 2024,“ říká Iva Moberg, zakladatelka, producentka a herečka souboru.

Všechny inscenace, které  přehlídka nabídne, čerpají z příběhů, které se staly. Divadlo NIE tak navazuje na dokumentární inscenace, které diváci mohou zhlédnout na jevišti Paláce Akropolis. Patří mezi ně Baletky od Spitfire Company, Iris od souboru Tantehorse nebo Sádlo Ridiny Ahmed. „V naší autorské tvorbě často pracujeme s příběhy obyčejných lidí, kteří se dostávají do neobyčejných situací, protože se ocitli ve špatný čas na špatném místě. Vedle historických událostí čerpáme i z příběhů lidí okolo nás, zejména mladých lidí,“ prozrazuje Iva Moberg.

Tři projekty, tři témata – sebevražda, kindertransport a uprchlictví

Přehlídku zahájí inscenace Muzeum vzpomínek, která vznikla z potřeby a přání vytvořit umělecké dílo, které by se zabývalo obtížnými tématy jako je smrt a sebevražda. V uzavřeném 70 m2 velkém prostoru, který připomíná archiv, sedí diváci těsně u sebe a herce i příběhy mají doslova na dosah ruky. Pět postav zde znovu skládá dohromady jeden lidský život, který skončil. S něhou, humorem a s živou hudbou vyprávějí příběhy o člověku, jehož ztratili. Po představení se místo promění v malé muzeum, prostor, který jitří smysly a podněcuje k úvahám o našich vlastních životech a vzpomínkách. Jednu z pěti postav ztvárňuje Tomáš Měcháček a další Iva Moberg.

„Muzeum vzpomínek je víc než divadelní představení, jde o změnu vědomí.“ New York Theatre Guide

„Při sledování vřelého i smutného představení Muzeum vzpomínek jsem si znovu uvědomil, kvůli čemu do divadla chodím: svou poctivostí a zápalem předčí NIE většinu divadel, která znám.“ Dagens Nyheter, Stockholm

Druhý den představí soubor hru Konec všeho, navždy. Inscenace je založena na skutečných příbězích židovských dětí, které byly v předvečer druhé světové války převezeny z Německa, Rakouska, Československa a Polska do Anglie Nicholasem Wintonem. Na základě příběhů dětí z kindertransportu osvětluje inscenace některé z nejtemnějších příběhů evropské historie. Konec všeho, navždy je tak epický příběh o přežití, lásce a naději. Příběh o tom, jak se obětaví lidé snažili zachránit životy dětí v době, kdy byla v sázce celá jejich budoucnost. „Vždy jsme se zaměřovali na příběhy, které nás všechny spojují navzdory národním a kulturním hranicím. Pro NIE neexistuje rozdíl mezi lokálním a mezinárodním, protože lidské příběhy jsou univerzální,“ říká Iva Moberg.

I v této inscenaci vystupují čeští herci (mj. David Hlaváč, Barbora Látalová, Iva Moberg). 

„Divadlo NIE – nositel ceny Herald Angel – dokáže dát strohým a nelítostným historickým faktům dojemně lidskou tvář. Tvůrci skvěle mísí komické s tragickým, aby si minulost, na niž nesmíme zapomenout, mohla najít cestu do našich srdcí i myslí.“ The Herald Newspaper

„Celý život plný smíchu a slz v 70 minutách – naprosto úžasné.“ Onstage Scotland

Inscenace Přicházíme zdaleka líčí příběh dvojice dospívajících syrských utečenců. Na pozadí cesty vedoucí přes Turecko, Řecko, Makedonii až do Osla se tu vypráví o věcech, lidech a místech a v neposlední řadě také o životě a smrti. Inscenace o uprchlictví a uprchlících určená pro mladší publikum (10+) i pro dospělé se hraje uvnitř mongolské jurty a využívá živou hudbu, storytelling, klauniádu, stínové divadlo. Vedle Ivy Moberg se v ní představí herec a hudebník Václav Kalivoda. Scénografie k inscenacím Konec všeho, navždy a Přicházíme zdaleka jsou dílem české scénografky Kateřiny Houskové. 

Inscenace má za sebou přes 400 repríz po celém světě. Letos mimo jiné s velkým úspěchem NIE s touto inscenací hostovalo v Sydney Opera House. V roce 2017 získala  prestižní cenu Hedda Award za nejlepší představení pro mládež. 

„Vtipné, nápadité, vynalézavé a smutné… připravte se na výjimečný zážitek. Trýznivý i dojemný příběh o krizi, která se ve skutečnosti odehrává blíž, než si myslíme.“ The Wee Review

„Plné zvratů, šibalského humoru, podmanivé živé hudby a upřímných, drobných vhledů do drastické reality.“ The Herald

Každé představení se odehraje v Paláci Akropolis dvakrát v jednom dni. Vstupenky lze zakoupit on-line nebo v pokladně Paláce Akropolis.

Zdroj: Palác Akropolis

Hudební divadlo Karlín
Reklama
Deichmann
Reklama
Reklama
Arkham
Reklama