Na právě proběhlém Comic Conu představila česká virtuální produkce s názvem Fantasy Studios svou expozici, kde si návštěvníci mohli prohlédnout a vyzkoušet, jak se natáčel například úspěšný seriál Mandalorian. Produkce se sídlem v samotném srdci Evropy, v Praze, již více než dva roky, pod původním názvem Evoke, natáčí pomocí tzv. LED stěny. Stěnu o rozměrech 23.5 x 5 m má Fantasy Studios umístěnou ve svém studiu ve Filmových ateliérech Kladno. Za dobu své existence si firma vybudovala stálou českou i mezinárodní klientelu, mezi jinými spolupracovala například při natáčení seriálů Nadace (Apple TV) či Interview s upírem (AMC) nebo celovečerním filmu Hallow Road s Rosamund Pike v hlavní roli. Nejen filmový a televizní ale i reklamní průmysl považuje tento způsob natáčení, naprostým právem, za produkci budoucnosti.
Jednou z prvních velkých světových produkcí, která se rozhodla před pěti lety využít místo green screenu technologii LED stěny, byl tvůrčí tým úspěšného seriálu Mandalorian. „This is the way,“ odpovídá s úsměvem na otázku ohledně využití LED stěny na natáčení Jon Favreau, executive producer kultovního space westernu a budoucí režisér filmu o Mandalorianovi.
„S těmito technologiemi jsme pracovali už v mých předchozích projektech a konečně se nám podařilo dát dohromady tým s různými perspektivami, a to tak abychom propojili filmové a herní prvky a otestovali hranice vykreslování v reálném čase přímo v kameře,“ dodává. Dalo by se říci, že tento první hraný televizní seriál ze série Star Wars otevřel dveře virtuální produkci ve filmovém a televizním průmyslu.
Moderní a futuristická produkce Fantasy Studio disponuje LED stěnou o rozměrech 23.5 x 5m a plně vybaveným produkčním zázemím pro jakoukoliv velikost produkce. Výhody takové produkce jsou nesporné – ušetření nákladů, natáčení šetrné vůči planetě, nezávislost na záborech, počasí a mnoha dalších věcech. Jiná je ale také práce s herci, kteří vidí pozadí a mohou tak společně s tvůrci okamžitě reagovat. To s doposud nejvíce využívaným green screenem nebylo možné.
CEO Fantasy Studios Lukáš Skalník říká: „Před dvěma lety jsme se založením virtuální produkce v Praze neváhali ani minutu. Učarovalo nás, jaké nové způsoby natáčení tato převratná technologie nabízí. Navíc kombinuje tradiční filmařské metody, jako je snímání pohybu a rozpoznávání obličeje, s digitálními a vizuálními. Otevírá zkrátka netušené možnosti pro režiséry a producenty, kteří chtějí vytvořit něco zcela jedinečného. A to je výzva nejen pro ně ale i pro náš tým, který je složen jak z kreativních umělců, tak špičkových a kvalifikovaných techniků. Cílem nás všech ve Fantasy Studios je posouvat hranice kreativity a téhle futuristické technologie.“
LED stěna, se kterou Fantasy Studios ve svém studiu pracuje, je od firmy KvantLED. Ta je předním poskytovatelem služeb v oblasti prodeje, pronájmu, instalací a servisu právě velkoplošných obrazovek pro zábavní a filmový průmysl. V současné době působí na 25 trzích po celém světě a každý rok se podílí na stovkách projektů zahrnujících ty nejnáročnější řešení pro zobrazovací a efektové technologie.
Výhody tohoto způsobu natáčení představuje Vojtěch Horký, výkonný ředitel Fantasy Studios. Ten má za sebou dlouholeté zkušenosti s touto novátorskou technologií, od tvorby virtuálního televizního volebního studia přes práci ve společnosti nCam sídlící v Londýně, kde pracoval na velkých projektech jako je zahajovací ceremoniál pro několik ročníků SuperBowlu, závody Formule F1, a na nespočtu filmových projektů velkých produkcí jako je Netflix, Apple nebo Amazon. „Na našem lokálním trhu se technologie využívá zejména kvůli celkovému ušetření nákladů na natáčení. Pro produkci je jednodušší a levnější natočit scénu na pláži před LED pozadím než posílat celý štáb na reálnou lokaci nebo řešit zábory, obávat se počasí apod.. Zároveň se šetří uhlíková stopa, takže natáčení je ekologičtější. Herci a tvůrci mají zároveň pohodlí studia s veškerým zázemím a výhodou pro ně i tvůrce je přímá herecká interakce. Při natáčení na green screen nemá herec šanci správně reagovat na akci, která se právě odehrává, green screen se nahrazuje až následně v postprodukci. Při použití LEDky herec a zároveň tvůrci vidí pozadí v reálném čase a můžou na něj reagovat. A to není všechno. „Stěna se dá za pomoci LED panelů použít i jako zdroj světla. Tím se reálná scéna v popředí přirozeně zasvítí, což dodává na celkové realističnosti a uvěřitelnosti. Odpadá tím velká část postprodukce a při samotné produkci mají tvůrci díky použití moderních herních 3D enginů možnost scénu v pozadí upravit přesně podle svých představ,“ dodává Horký.
Zdroj: Comic Con