Po třech desetiletích obdivu a slávy mají být letouny U.S. Air Force One brzy vyřazeny z provozu. Nahradí je nový Jumbo Jet 747, který se prakticky proměnil v létající Bílý dům. Tento film zachycuje tajnou misi vývoje a výstavby nového letadla pro amerického prezidenta a přináší exkluzivní pohled do zákulisí použitých špičkových technologií. Podívejte se, jak se rodí skutečná létající pevnost. Air Force One je v USA volací znak letadla Letectva Spojených států amerických, ve kterém se nachází úřadující prezident USA. Poznejte tento unikát pěkně zblízka díky Prima ZOOM.
Prezidentská podívaná na Prima ZOOM:
25. 8. 23.20 Air Force One: Létající pevnost
Air Force One: Létající pevnost (opakování středa 28. 8. v 16.50)
Prvním americkým prezidentem, který použil letadlo, byl Theodore Roosevelt, který se v roce 1911 proletěl v letadle Wright Flyer na tehdejší vzletové dráze pro horkovzdušné balóny – dnešní mezinárodní letiště Lambert – St. Louis. V té době však už nebyl úřadujícím prezidentem USA. Až do konce druhé světové války bylo cestování amerických prezidentů letadlem velmi řídké a spíše cestovali vlakem. Prvním úřadujícím prezidentem USA, pro kterého bylo připraveno vládní letadlo, byl Franklin Delano Roosevelt, pro kterého bylo v roce 1933 speciálně vyrobeno letadlo Douglas Dolphin. Letadlo dokázalo pojmout až čtyři cestující, obsahovalo i místnost na spaní a používalo se až do začátku druhé světové války. Není známo, zda vůbec prezident toto letadlo někdy použil. Během války používal prezident Boeing 314. V souvislosti s bitvou o Atlantik se letadlo stalo preferovaným způsobem přepravy prezidenta mezi kontinenty nebo na dlouhé vzdálenosti.
V roce 1944 prezident požádal o vytvoření Prezidentské letecké kanceláře, která by poskytovala leteckou přepravu jak pro prezidenty USA, tak pro jejich personál. Po dalších dvacet let byla pro cestování prezidentů používána různá čtyřmotorová vrtulová letadla. Volací znak „Air Force One“ byl pro lety prezidenta USA přidělen po incidentu z roku 1953, kdy se ve stejné oblasti řízení leteckého provozu shodou okolností ocitl letoun nesoucí prezidenta Eisenhowera s volacím znakem „Air Force 8610“ a pravidelný linkový let Eastern Air Lines č. 8610. Až v roce 1962 bylo nakoupeno pro Air Force One první proudové letadlo, a to Boeing 707, vojenským označením VC-137 Stratoliner. Dne 22. listopadu 1963 na palubě tohoto letadla složil Lyndon B. Johnson, dosavadní viceprezident Spojených států, přísahu prezidenta Spojených států amerických po smrtícím atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. To byla doposud jediná přísaha prezidenta USA konaná na palubě letadla.
Dnes má prezidentská letecká flotila dva speciálně upravené dopravní letouny Boeing 747-200B. Označení letadel je 28000 a 29000 s vojenským typovým označením VC-25A. Jestliže se nachází na palubě jakéhokoliv letadla Letectva USA úřadující prezident Spojených států amerických, rádiový volací znak tohoto letadla je automaticky „Air Force One“. Na palubě letadla má prezident a jeho personál plný přístup ke všem službám, včetně komunikačních systémů, zabezpečeným i nezabezpečeným telefonním linkám, faxu a datové komunikaci, společně s fotokopírkami, tiskárnami a počítači.
Tato letadla jsou udržována a obsluhována na prezidentské letecké základně – část 89. vzdušného transportního křídla Velitelství sil vzdušné přepravy umístěné na Andrewsově letecké základě v Suitlandu, ve státě Maryland. Letadlo VC-25A je schopno bez doplnění paliva uletět 12 600 km, což je délka necelé třetiny rovníkového obvodu Země – Bílý dům uvádí, že letadlo dokáže obletět až jednu polovinu obvodu Země. Letadlo je možné navíc tankovat za letu a může pojmout více než 70 pasažérů. Každý z těchto letounů stál přibližně 325 milionů USD. V roce 2015 bylo rozhodnuto o náhradě strojů novějšími letouny, založenými na modernější verzi Boeing 747-8. A my vám ukážeme, jak vypadá nejnovější Air Force One.
Zdroj: TV Prima